odbitki foto - tło nagłówka

Akt. Ciało i światło i „to drugie coś”

Sesja aktu w rodzaju nazywanym tradycyjnym, staropolskim określeniem body detail. To jeden z rodzajów sesji najczęściej zamawianych na prezent. Nie ma nic lepszego niż powiesić w salonie piękne artystyczne akty i cieszyć się zachwytami gości, którzy ze względu na kreatywne oświetlenie nie  mają pojęcia że na zdjęciach jesteś właśnie Ty (lub Twoja osobista żona która dostała sesję w prezencie)

Problem jest z nazewnictwem, bo jak nazwać zdjęcia aktu, gdzie mniejsze znaczenie ma otoczenie, nastrój i światło dzienne, a większe studium ludzkiego ciała, do którego dodajesz tylko światło błyskowe? Żadna nazwa nie pasuje. Ani nagość artystyczna (przecież inne sesje nie muszą być mniej artystyczne) ani akt w studio, bo studio to tylko pomieszczenie. Moi klienci często proszą “nie o sesję buduarową tylko po prostu to drugie coś”.

Zatem “to drugie coś” czyli takie coś, kiedy nie mamy żadnych “pomocy naukowych” jak pięknie urządzony apartament, światło dzienne czy łóżko. Tylko ciało, światło błyskowe, odpowiednia poza i fotograf który to wszystko tak ustawi, że będzie wyglądać idealnie. Acha, przydaje się jeszcze modelka! Tutaj, w roli modelki wystąpiła nie mniej idealna Magda.

Jak fotografować akty w studio fotograficznym?

Fotografowanie aktów w studio to wyjątkowa sztuka, która wymaga zarówno technicznych umiejętności, jak i subtelnego podejścia do pracy z modelem. W szczególności jeśli to kobieca sesja zdjęciowa. Studio fotograficzne jest idealnym miejscem do tego rodzaju fotografii, ponieważ zapewnia pełną kontrolę nad otoczeniem, oświetleniem i atmosferą, co jest kluczowe dla osiągnięcia pożądanych efektów.

Studio fotograficzne

Studio fotograficzne to przestrzeń, która zapewnia spokój i prywatność, co jest niezwykle ważne w fotografii aktu. Zamknięte, kontrolowane środowisko pozwala zarówno fotografowi, jak i modelowi skupić się na pracy, bez zakłóceń z zewnątrz. W studiu możesz dowolnie aranżować przestrzeń, tworzyć scenografie oraz ustawiać oświetlenie, co pozwala na eksperymentowanie z różnymi stylami i kompozycjami. Dobrze zorganizowane studio zapewnia modelowi komfort i poczucie bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla uzyskania naturalnych i wyrazistych ujęć.

Praca w świetle błyskowym

Praca w świetle błyskowym w fotografii aktu daje ogromne możliwości kształtowania światła i cieni na ciele modela. Światło błyskowe, w odróżnieniu od światła ciągłego, pozwala na precyzyjne kontrolowanie ilości i kierunku światła, co jest niezwykle istotne przy modelowaniu sylwetki. Dzięki krótkim czasom błysku, możesz uchwycić każdy detal, bez ryzyka rozmycia, co jest szczególnie ważne przy fotografowaniu detali ciała.

W studio najczęściej używa się kilku źródeł światła błyskowego, aby tworzyć odpowiednie efekty. Główne światło, znane jako kluczowe (key light), jest ustawiane tak, aby podkreślić najważniejsze partie ciała i nadać im odpowiednią plastyczność. Drugie źródło światła, często umieszczane z tyłu lub z boku, służy do modelowania sylwetki i dodawania głębi poprzez tworzenie kontrastów i subtelnych cieni. W pracy z aktami ważne jest także precyzyjne ustawienie mocy błysku, aby uniknąć prześwietleń na jasnych partiach skóry i zachować delikatność obrazu.

Modyfikatory światła w fotografii aktu

W fotografii aktu, modyfikatory światła odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu światła i cienia, co bezpośrednio wpływa na końcowy efekt zdjęcia. Do najczęściej wykorzystywanych modyfikatorów należą softboxy, beauty dishe i parasole.

Softboxy to modyfikatory, które rozpraszają światło, tworząc miękkie, delikatne cienie, co jest idealne do subtelnych, zmysłowych ujęć. W aktach, gdzie liczy się delikatność i plastyczność światła, softboxy pozwalają na równomierne oświetlenie ciała, podkreślając jego naturalne krzywizny.

Beauty dishe to modyfikatory, które również zmiękczają światło, ale jednocześnie nadają mu bardziej skoncentrowany charakter. Są one idealne do podkreślania detali, takich jak twarz czy specyficzne partie ciała, ponieważ światło z beauty disha zachowuje kontrast i ostrość, tworząc wyraziste cienie.

Parasole mogą być używane zarówno do odbijania, jak i rozpraszania światła. Parasole odbijające światło (silver i white) są często stosowane do tworzenia bardziej dramatycznych efektów, z mocniejszymi kontrastami, co jest idealne w aktach, gdzie chcesz podkreślić rzeźbę ciała. Parasole dyfuzyjne, które rozpraszają światło, pozwalają na uzyskanie bardziej naturalnego i miękkiego efektu, idealnego do subtelnych ujęć.

Każdy z tych modyfikatorów oferuje inne możliwości kształtowania światła, co pozwala na pełną kontrolę nad atmosferą i stylem zdjęć. Wybór odpowiedniego modyfikatora zależy od zamierzonego efektu i stylu sesji, ale zrozumienie ich właściwości pozwala na tworzenie zdjęć, które w pełni oddają zamierzoną wizję artystyczną.

Dlaczego czarno białe?

Czarno-biała fotografia aktu ma w sobie coś niezwykle wyjątkowego i ponadczasowego. Bez koloru, nasze oczy skupiają się na formach, liniach i fakturach ciała, co daje fotografowi ogromne pole do popisu, by bawić się światłem i cieniem. To właśnie gra kontrastów pozwala podkreślić każdy detal, tworząc subtelną opowieść o ludzkim ciele. Czarno-biała paleta eliminuje rozproszenia, nadając zdjęciom prostotę, która skupia się na emocjach i nastroju.

Jednym z głównych powodów, dla których warto wybrać czarno-białe zdjęcia aktu, jest ich ponadczasowy charakter. Kolor może być związany z modą lub trendami, ale monochromatyczne obrazy mają uniwersalną estetykę, która przemawia niezależnie od epoki. Dzięki braku koloru, fotografie nabierają bardziej artystycznego wymiaru – widzowie interpretują je przez pryzmat emocji, które podkreśla wyłącznie gra światła, a nie kolorystyka.

Dodatkowo, czarno-biała fotografia aktu może mieć większy ładunek emocjonalny. Czarno-biała tonacja ma tendencję do nadawania zdjęciom intymności, tajemniczości i elegancji, a to doskonale sprawdza się w tego typu sesjach. Modelka/model wydaje się być bardziej odrealniona, co dodaje zdjęciom niepowtarzalnej atmosfery. To medium idealnie pasuje do aktu, gdzie forma, kształt i światło są na pierwszym planie, pozwalając tworzyć obrazy pełne delikatności i głębi.

Marcel Zaborski
Marcel Zaborski

Zawodowy fotograf od 2011. Pracuję dla klientów instytucjonalnych (zdjęcia biznesowe, fotorelacje z eventów i fotografia produktu). Fotografowałem dla organizacji takich jak PZU, Jeronimo Martins, KGHM, Sol Millenium, World Anti Doping Agency i wielu innych. Fotografuję też dla Klientów indywidualnych; zajmuję się głównie fotografią ślubną (ponad 200 uwiecznionych wydarzeń), sesjami kobiecymi i macierzyńskimi.
Jestem autorem poradników o szybkiej nauce fotografii, sesjach buduarowych i biznesowych.
Moją największą pasją jeszcze szkolenie fotografów i prowadzenie warsztatów. Prywatnie pasjonuje mnie fotografia podróżnica i krajobrazowa, podróże kajakowe i rowerowe.

Artykuły: 37

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *